Kompozytorzy

Krzysztof  Knittel

(*1947)

Oprócz kompozycji tworzy instalacje dźwiękowe, uprawia performanse, gra w zespołach muzyki improwizowanej. Brał udział w wielu krajowych i zagranicznych festiwalach nowej muzyki.

biogram spis twórczości PWM wywiady, eseje, artykuły dyskografia bibliografia koncerty

biogram:

Krzysztof Knittel urodził się w 1947 w Warszawie, studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie na wydziałach Reżyserii Dźwięku oraz Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. Brał udział w Kursach Zastosowań Matematyki organizowanych przez Polską Akademię Nauk w Warszawie (1974), w Kursach Nowej Muzyki w Darmstadt (1974 i 76).

Od roku 1969 współpracował z kabaretami studenckimi „Abakus” i „Stodoła” (z Magdą Umer, Andrzejem Wojciechowskim, Januszem Weissem, Maciejem Wojtyszko, Marcinem Wolskim), komponował muzykę do przedstawień teatralnych, telewizyjnych, do filmów dokumentalnych, animowanych i fabularnych (m.in. do „Amatora” w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego). Od 1973 współpracuje ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia. W 1978 współpracował z The Center of the Creative and Performing Arts w Buffalo, USA.

Realizuje utwory komputerowe i elektroakustyczne, komponuje muzykę baletową, tworzy instalacje dźwiękowe, pisze utwory na orkiestrę, chóry, zespoły kameralne – między innymi dla Filharmonii Narodowej, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus, Orkiestry Sinfonia Varsovia, dla Chóru Camerata Silesia, solistów – Elżbiety Chojnackiej, Olgi Pasiecznik (nagroda Orfeusza na „Warszawskiej Jesieni” za kreację w „The Heartpiece – Doubble Opera” skomponowanej wspólnie z Johnem Kingiem), dla Janusza Olejniczaka, Tomasza Stańki i wielu innych. Jako kompozytor i wykonawca swoich utworów koncertował w większości krajów europejskich, w Azji, w Ameryce Północnej i Południowej (m.in. monograficzne koncerty w Brazylii, w Czechach, w Hiszpanii, w Niemczech, w Polsce, w Rosji, na Węgrzech).

Jest współtwórcą grup muzyki improwizowanej: KEW (z Elżbietą Sikorą i Wojciechem Michniewskim; 1974-76), Niezależnego Studia Muzyki Elektroakustycznej (1982-84), Pociągu towarowego (z Piotrem Bikontem i Markiem Chołoniewskim; od 1986), Studia CH&K (1989-99), European Improvisation Orchestra (1996-98), grupy CH&K&K (z Markiem Chołoniewskim i Włodzimierzem Kiniorskim; od 1999).

W 1981 roku pracował w Komisji Kultury „Solidarności” regionu Mazowsze, współtworzył też Koło Twórców Niezależnych. W stanie wojennym działał w środowiskach kultury niezależnej. W latach 1989-92 był wiceprezesem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, współtworzył festiwal „Audio-Art” w Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim, w latach 1995-98 był dyrektorem festiwalu „Warszawska Jesień”, w latach 1999-2003 był prezesem Związku Kompozytorów Polskich. Od roku 2000 jest wiceprezesem Polskiej Rady Muzycznej. Od 2001 wykłada w Akademii Muzycznej w Łodzi. Od 2003 jest członkiem Rady Nadzorczej Telewizji Polskiej S.A. (obecnie wiceprzewodniczącym rady), a od 2004 członkiem Rady Programowej Narodowej Galerii Sztuki Zachęta.


Jako dziennikarz muzyczny współpracował z „Tygodnikiem Literackim”, telewizyjnym „Pegazem”, Redakcją Muzyki Poważnej TVP, pismami „Ruch Muzyczny” i „Studio”.


W 1985 roku otrzymał nagrodę „Solidarności” w dziedzinie muzyki (za kwartet smyczkowy poświęcony księdzu Jerzemu Popiełuszce), w 1998 został nagrodzony przez Foundation for Contemporary Performance Arts w Nowym Jorku, w 2003 roku otrzymał Nagrodę im. Cypriana Norwida oraz Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich.

Pełny spis twóczości kompozytora znajduje się na stronie internetowej Polskiego Centrum Informacji Muzycznej